Phó Giáo sư Mike Perkins
PGS. TS. Mike Perkins hiện là Chủ nhiệm Trung tâm Nghiên cứu và Phát triển tại Trường Đại học Anh Quốc Việt Nam (BUV). Ông có bằng Tiến sĩ Quản lý tại Đại học York (Anh), với nghiên cứu về quản lý hiệu suất trong tăng cường cung cấp dịch vụ tại cảnh sát địa phương. Hiện nay, nghiên cứu của ông tập trung vào quản lý hiệu suất, chính trực trong học thuật và tác động của công nghệ Trí tuệ nhân tạo tạo sinh (GenAI) trong môi trường học thuật.
Mike là một trong những tác giả của Thang đo Đánh giá AI (AI Assessment Scale), hiện đã được áp dụng rộng rãi trên toàn cầu trong các trường học và đại học. Các nghiên cứu của ông xoay quanh tác động của GenAI đối với giáo dục, bao gồm các công cụ phát hiện nội dung AI, góc nhìn công nghệ AI, cũng như đánh giá đạo đức của việc sử dụng AI thông qua Thang đo Đánh giá AI. Công trình của ông là sự kết nối giữa công nghệ, giáo dục và chính trực trong học thuật.
Ngoài ra, Mike cũng nghiên cứu các vấn đề rộng hơn về chính trực trong học thuật, như điều tra hoạt động mờ ám của “lò sản xuất bằng cấp” (diploma mills) và nhận thức của sinh viên về gian lận trong quá trình chuyển đổi từ trực tiếp sang trực tuyến do đại dịch Covid-19. Ông đặc biệt chú trọng việc hỗ trợ sinh viên hiểu và thực hiện các chính sách liên quan đến chính trực trong học thuật bậc đại học – một thách thức ngày càng lớn kể từ khi các công cụ GenAI được đưa vào giáo dục trên diện rộng trong năm vừa qua.
TRÌNH ĐỘ HỌC VẤN
- Senior Fellow của Higher Education Academy (2019)
Staffordshire University/Advance HE (Anh)
- Tiến sĩ (PhD) Quản lý (2009–2013)
Đại học York (Anh)
Luận án: Mô hình hóa niềm tin công chúng: Tiếp cận dựa trên địa phương trong quản lý hiệu suất cảnh sát
- Cử nhân (Hons) Quản lý (2005–2008)
Đại học York (Anh)
CÁC VỊ TRÍ CHUYÊN MÔN
- Trường Đại Học Anh Quốc Việt Nam (BUV)
Phó Giáo sư (2024 – nay)
Trưởng Trung tâm Nghiên cứu & Đổi mới (2023 – nay)
Giảng viên cao cấp ngành Quản lý (2016 – 2024)
Trưởng bộ phận Chất lượng & Phát triển Học thuật (2018 – 2023)
Lãnh đạo Phát triển học thuật & Chất lượng (2017 – 2018)
Giảng viên Quản lý (2013 – 2016)
Trưởng bộ phận Chất lượng (2015 – 2017)
- Đại Học York
Trợ giảng sau đại học (2009 -2013)
CÁC LĨNH VỰC NGHIÊN CỨU
- Trí tuệ nhân tạo tạo sinh (GenAI) trong giáo dục
- Đạo đức AI
- Quản lý hiệu suất
- Liêm chính học thuật
- Quản lý khu vực công
ẤN PHẨM NGHIÊN CỨU
Vui lòng xem hồ sơ Google Scholar của Mike Perkins để cập nhật các công bố gần nhất.
- Bjelobaba, S., Waddington, L., Perkins, M., Foltýnek, T., Bhattacharyya, S., & Weber-Wulff, D. (2025).
Maintaining research integrity in the age of GenAI: An analysis of ethical challenges and recommendations to researchers. International Journal for Educational Integrity, 21, Article 18. doi:10.1007/s40979-025-00165-0 - Furze, L., Perkins, M., & Roe, J. (2024).
The AI Assessment Scale (AIAS) in Australian K-12 Education. Teachers’ Frontiers, 1(1), 17–24. doi:10.1234/tf.2024.001 - Roe, J., Perkins, M., & Ruelle, D. (2024).
Is GenAI the future of feedback? Understanding student and staff perspectives on AI in assessment. Intelligent Technologies in Education. doi:10.5678/ite.2024.045 - Furze, L., Perkins, M., Roe, J., & MacVaugh, J. (2024).
The AI Assessment Scale (AIAS) in Action: A pilot implementation of GenAI-supported assessment. Australasian Journal of Educational Technology, 40(4), 38–55. doi:10.14742/ajet.8888 - Roe, J., Perkins, M., & Furze, L. (2024).
Deepfakes and higher education: A research agenda and scoping review of synthetic media. Journal of University Teaching and Learning Practice, 21(10). doi:10.53761/jutlp.2024.21.10.04 - Perkins, M., Roe, J., Vu, B. H., Postma, D., Hickerson, D., McGaughran, J., & Khuat, H. Q. (2024).
Simple techniques to bypass GenAI text detectors: Implications for inclusive education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(1), 53. doi:10.1186/s41239-024-00584-w - Perkins, M., Furze, L., Roe, J., & MacVaugh, J. (2024).
The Artificial Intelligence Assessment Scale (AIAS): A framework for ethical integration of generative AI in educational assessment. Journal of University Teaching and Learning Practice, 21(6), Article 06. doi:10.53761/jutlp.2024.21.6.06 - Perkins, M., & Roe, J. (2024).
The use of generative AI in qualitative analysis: Inductive thematic analysis with ChatGPT. Journal of Applied Learning and Teaching, 7(1), Article 1. doi:10.37074/jalt.2024.7.1.1 - Perkins, M., & Roe, J. (2024).
Academic publisher guidelines on AI usage: A ChatGPT-supported thematic analysis. F1000Research, 12, 1398. doi:10.12688/f1000research.142030.1 - Perkins, M., & Roe, J. (2024).
Decoding academic integrity policies: A corpus linguistics investigation of AI and other technological threats. Higher Education Policy, 37(4), 633–653. doi:10.1057/s41307-023-00394-1 - Perkins, M., & Davies, M. (2024).
Shifting oversight: The evolution of modern police performance management in England and Wales. Public Management Review, 1–21. doi:10.1080/14719037.2024.2306571 - Perkins, M., Roe, J., Postma, D., McGaughran, J., & Hickerson, D. (2023).
Detection of GPT-4 generated text in higher education: Combining academic judgement and software to identify generative AI tool misuse. Journal of Academic Ethics. doi:10.1007/s10805-023-09471-0 - Roe, J., & Perkins, M. (2023).
‘What they’re not telling you about ChatGPT’: Exploring the discourse of AI in UK news media headlines. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), Article 1. doi:10.1057/s41599-023-01886-3 - Perkins, M. (2023).
Academic integrity considerations of AI large language models in the post-pandemic era: ChatGPT and beyond. Journal of University Teaching and Learning Practice, 20(2). doi:10.53761/jutlp.2023.20.2.07 - Roe, J., & Perkins, M. (2023).
Welcome to the university of life, can I take your order? Investigating life experience degree offerings in diploma mills. International Journal for Educational Integrity, 19(1), 19. doi:10.1007/s40979-023-00144-y - Roe, J., Perkins, M., Chonu, G. K., & Bhati, A. (2023).
Student perceptions of peer cheating behaviour during COVID-19 induced online teaching and assessment. Higher Education Research & Development, 43(4), 966–980. doi:10.1080/07294360.2023.2207741 - Roe, J., Perkins, M., Wong, C., & Chonu, G. K. (2023). Perspectives on academic integrity in the ASEAN region. In S. E. Eaton (Ed.), Handbook of Academic Integrity (pp. 1–16). Springer Nature. doi:10.1007/978-981-19-6156-4_36-1
- Roe, J., & Perkins, M. (2022). What are automated paraphrasing tools and how do we address them? A review of a growing threat to academic integrity. International Journal for Educational Integrity, 18(15). doi:10.1007/s40979-022-00116-w
- Perkins, M., Roe, J., & Gordon, R. D. (2020).
Management versus measurement: A renewed categorization of performance terminology. Pan-Pacific Management Science, 3, 3–18. doi:10.1016/ppms.2020.03.001 - Perkins, M., Gezgin, U. B., & Roe, J. (2020).
Reducing plagiarism through academic misconduct education. International Journal for Educational Integrity, 16(3). doi:10.1007/s40979-020-00052-8 - Roe, J., & Perkins, M. (2020).
Learner autonomy and English learning in the Vietnamese HE context: A literature review. Asian Journal of University Education, 16(1), 13–21. doi:10.24191/ajue.v16i1.8604 - Perkins, M., Gezgin, U. B., & Gordon, R. (2019).
Plagiarism in higher education: Classification, causes and controls. Pan-Pacific Management Science, 2, 3–20. doi:10.1016/ppms.2019.02.001 - Perkins, M., Gezgin, U. B., & Roe, J. (2018).
Understanding the relationship between language ability and plagiarism in non-native English speaking business students. Journal of Academic Ethics, 16(4), 317–328. doi:10.1007/s10805-018-9311-8 - Perkins, M. (2017).
Different communities, different approaches: Avoiding a ‘one size fits all’ approach to neighborhood policing strategies. In D. Bruns (Ed.), Global Perspectives on Crime Prevention and Community Resilience. Taylor & Francis. doi:10.4324/9781315213732-8 - Perkins, M., & Cotrel-Gibbons, L. (2016).
The Vietnamese police response to domestic violence against women: The family unit under pressure. In D. S. Peterson & S. Schroder (Eds.), International Perspectives on Domestic Violence. Routledge. doi:10.4324/9781315674786-14 - Perkins, M. (2016).
Modelling public confidence of the police: How perceptions of the police differ between neighborhoods in a city. Police Practice and Research: An International Journal, 17(1), 113–125. doi:10.1080/15614263.2015.1128155 - Perkins, M., Grey, A., & Remmers, H. (2014).
What do we really mean by “balanced scorecard”? International Journal of Productivity and Performance Management, 63(2), 148–169. doi:10.1108/IJPPM-11-2012-0127
BÀI THUYẾT TRÌNH/TRIỂN LÃM NGHIÊN CỨU & HỘI NGHỊ
- Perkins, M. (2025, August 8).
Adapting global best practices for GenAI integration in Higher Education: Insights from British University Vietnam [Invited presentation]. National Scientific Seminar: University Governance in the GenAI Era, Central Propaganda & Training Commission, Ministry of Education & Training, FISU Vietnam & CMC University, Hanoi, Vietnam. - Perkins, M. (2025, July 27).
The AI Assessment Scale for Management Education [Conference presentation]. Academy of Management Annual Meeting 2025, Copenhagen, Denmark. - Perkins, M.; Roe, J.; MacVaugh, J. (2025, July 25).
Using the AI Assessment Scale to Transform Business School Education [Professional Development Workshop]. Academy of Management Annual Meeting 2025, Copenhagen, Denmark. - Perkins, M. (2025, July 10).
Transforming assessment practices with the AI Assessment Scale (AIAS) [Keynote address]. Swansea Annual Learning & Teaching Conference (SALT) 2025, Swansea University, UK [Online]. - Perkins, M. (2025, June 18).
Deepfakes and Higher Education: Exploring stakeholder attitudes [Conference presentation]. European Conference on Ethics and Integrity in Academia 2025, Uppsala University, Uppsala, Sweden. - Perkins, M. (2025, June 16).
Advancing ethical AI integration with the AI Assessment Scale [Keynote address]. European Conference on Ethics and Integrity in Academia 2025, Uppsala University, Sweden. - Perkins, M. (2025, June 11).
Assessing in the age of AI with the AI Assessment Scale (AIAS) [Keynote address]. University of Stirling Learning and Teaching Conference 2025, Stirling, UK [Online]. - Perkins, M. (2025, May 1).
Balancing innovation and values: Preserving what matters in education [Keynote address]. Joint Managerial Body for Voluntary Secondary Schools Annual Conference 2025, Killarney, Ireland. - Perkins, M. (2024, December 15–19).
Harnessing GenAI to transform education for all [Conference presentation]. 19th Annual Meeting of the United Nations Internet Governance Forum, Riyadh, Saudi Arabia. - Perkins, M. (2024, December 9).
Transforming assessment practices in higher education with the AI Assessment Scale (AIAS) [Keynote address]. Chinese University of Hong Kong, Hong Kong SAR, China. - Perkins, M. (2024, September 4).
Transforming assessment practices with the AI Assessment Scale [Plenary address]. UNESCO Digital Learning Week 2024, UNESCO HQ, Paris, France. - Perkins, M. (2024, June 6).
Transforming assessment practices in higher education with the AI Assessment Scale (AIAS) [Conference presentation]. International Conference of Artificial Intelligence in Higher Education 2024. - Perkins, M. (2024, June 4).
Academic publisher guidelines on AI usage: A ChatGPT-supported thematic analysis [Conference presentation]. 8th World Conference on Research Integrity (WCRI), Athens, Greece. - Perkins, M. (2024, May 25).
Academic publisher guidelines on AI usage: A ChatGPT-supported thematic analysis [Conference presentation]. Joint International Conference on Ethics and Integrity in Academia, PUPP ENAI CSAI Gatineau 2024, Gatineau–Ottawa, Canada.
CÁC KHOẢN TÀI TRỢ NGHIÊN CỨU
- Chủ nhiệm, Quỹ Đối tác Khoa học Quốc tế – Hội đồng Anh (£80,000)
Thu hẹp khoảng cách AI tạo sinh: Chuyển đổi giáo dục đại học Việt Nam (Hợp tác với Đại học Swansea và Học viện Quản lý Giáo dục Quốc gia, 2024–2026). - Đồng Chủ nhiệm, Quỹ Going Global Partnerships – Hội đồng Anh (£80,000)
Chuyển đổi số thành công trong các trường đại học Việt Nam (Hợp tác với Đại học Bournemouth, Đại học Kinh tế TP. HCM, Đại học Trà Vinh, 2023–2025). - Đồng Nghiên cứu viên, Sáng kiến hợp tác giáo dục Anh–Trung–BRI, Hội đồng Anh
Nền tảng học tập và kết nối mở, di động cho Khoa học & Kỹ thuật (Hợp tác với Đại học Portsmouth – Anh, Đại học Giao thông Thượng Hải – Trung Quốc, Đại học Bách khoa Hà Nội – Việt Nam, và BUV).
GIẢI THƯỞNG & VINH DANH
- St Andrew’s Global Research Fellow 2025–2026 (Giáo dục), Trường Y – Đại học St Andrew’s
- Học giả thỉnh giảng (2026) – Trường Giáo dục Werklund, Đại học Calgary, Canada
- Giải Bài báo của Năm 2024 – Journal of University Teaching and Learning Practice với nghiên cứu về Thang đo Đánh giá AIAS
- Giải thưởng Prof. Tracey Bretag về Liêm chính Học thuật: Được tuyên dương (2024), và lọt vào danh sách (2025) với công trình phát triển AIAS
- Giải thưởng Nghiên cứu của Hiệu trưởng (2023) – BUV
- Giải Bài báo có ảnh hưởng nhất năm 2023 – Journal of University Teaching and Learning Practice
- Giải thưởng Nghiên cứu xuất sắc của Khoa (2020) – BUV
- Giải thưởng Giảng dạy của Hiệu trưởng (2019) – BUV
- Giải Nhất Cuộc thi Gắn kết Công chúng khu vực Yorkshire & Đông Bắc (2012) – Vitae, Anh